De VELUX Daylight Visualizer schijnt licht op een nieuw schoolgebouw
De opdracht om een nieuw schoolgebouw te ontwerpen omvatte een heldere ontwerpvisie: creëer een uitmuntende leeromgeving die leerlingen en de gemeenschap optimaal ondersteunt.
Inzicht in daglichtniveaus verbetert leerprestaties
Het schoolontwerp bestaat uit een groot blok met stalen frame, een compacte vloerplaat en ruimtes die over vier verdiepingen zijn verdeeld. In het hoofdgebouw baden de klaslokalen in daglicht dat binnenvalt via de verticale beglazing. De grotere gemeenschappelijke ruimtes, zoals de centrale hal, gangen, eetzaal en toneelstudio, bevinden zich in het hart van het gebouw. Het daglicht in deze ruimtes valt binnen door het dak.
In de activiteitenruimtes, zoals de sporthal, gymzaal en bibliotheek, was behoefte aan specifieke daglichtniveaus, zodat kon worden voldaan aan de vereiste specificaties van het Britse ministerie van Onderwijs. Voor centrale, grote, lage ruimtes was er ook behoefte aan berekende daglichtniveaus. Daarom nodigde Pozzoni Architecture VELUX Commercial uit om samen te werken aan het project en te helpen met het evalueren van de daglichttoetreding.
Het analyseren van daglichtniveaus maakt complexe ontwerpdoelen eenvoudig
Het oorspronkelijke ontwerp van de academie omvatte zes daken met 24 horizontale dakopeningen in verschillende vormen en maten. Voordat het gebouwontwerp werd geëvalueerd door TACE Engineering Practice om te controleren of het voldeed aan de voorschriften van het ministerie van Onderwijs, werd een 3D-model geanalyseerd door de Daylight Visualizer.
De gesimuleerde daglichtfactoren konden de daglichtniveaus, -hoeveelheid en -verdeling en het aanzicht van de ruimte bij natuurlijk licht nauwkeurig voorspellen. De gegevens werden geïnterpreteerd en gepresenteerd in een daglichtrapport van VELUX Commercial en toonden onverwachte resultaten.
Een analyse om kosten te besparen
Een van de suggesties was om het aantal lichtstraten terug te brengen van 24 naar 18 en om in een bepaalde ruimte helemaal geen lichtstraat te monteren. De vermindering van 24 naar 18 verlaagde de kosten voor levering en montage met 33%, wat neerkwam op een besparing van ongeveer 49.000 Britse Pond.
Uit de analyse bleek ook dat het verminderen van het aantal openingen en het wijzigen van afmetingen, type, invalshoek en oriëntatie de kwaliteit van het daglicht en de akoestiek aanzienlijk zou verbeteren. Dit leidde vervolgens tot een harmonieuzer geheel in het schoolgebouw.