Het stimuleren van verantwoordelijkheid in het klaslokaal
Fysiologisch en psychologisch onderzoek wijst erop dat een gepersonaliseerde ruimte een belangrijke rol speelt bij het ontwikkelen van iemands identiteit en gevoel van eigenwaarde. Uit verschillende onderzoeken is ook gebleken dat intieme en gepersonaliseerde ruimtes beter zijn voor het opnemen, onthouden en terughalen van informatie.
Daarnaast is ook gebleken dat kinderen actiever deelnemen aan en zich meer betrokken voelen bij het leerproces in klaslokalen waar ze hun eigen projecten en kunstwerken kunnen tonen.
Het Clever Classrooms-rapport, de samenvatting van het HEAD-project, beschrijft verschillende factoren die kinderen helpen om zich te identificeren met ’hun’ klaslokaal. De aanbevelingen van het verslag zijn:
- Geef een klaslokaal een uitgesproken ontwerp, dat direct vertrouwd aanvoelt voor kinderen.
- Het moet mogelijk zijn om projecten van kinderen in het klaslokaal te tonen, aan de muur of op speciale tafels.
- Het klaslokaal moet gepersonaliseerde elementen hebben, zoals kapstokken, kluisjes of lades met de namen van de leerlingen erop.
- Tafels en stoelen moeten comfortabel en interessant zijn en moeten worden afgestemd op de leeftijd en de lengte van de kinderen.
Flexibiliteit creëren
Alle klaslokalen hebben een zekere mate van flexibiliteit nodig om verschillende leervormen mogelijk te maken.
De aanbevelingen zijn onder andere:
- Duidelijk afgebakende activiteitenzones en activiteitenkamers.
- Een gevarieerde indeling, om verschillende speel- en leerzones te creëren voor jongere leerlingen. Rechthoekige en grotere lokalen zijn effectiever voor oudere leerlingen.
- Voldoende en goed toegankelijke opslagruimte.
- Grote, goed bereikbare muurdelen waar projecten van leerlingen en informatie opgehangen kunnen worden.
- Verschillende leerzones waar jongere kinderen spelenderwijs kunnen leren, met duidelijke routes tussen de zones.
- Flexibele opstelling van bureaus en meubilair.
Kinderen brengen meer tijd door op school dan waar dan ook, behalve thuis. Gemiddeld brengen kinderen ongeveer 200 dagen per jaar door op school. 70% van die tijd zijn ze binnen in een klaslokaal. Kinderen verantwoordelijk maken voor ’hun’ klaslokaal en hun een flexibele leeromgeving bieden, moet een integraal onderdeel worden van schoolontwerp, nu en in de toekomst.
Bronnen
- Clever Classrooms (2015), Summary report of the HEAD project, University of Salford, Manchester